fredag 7 maj 2010

Populärkultur i verkligheten: Orup, Debaser Medis 2010-05-06

Orups första platta är fantastisk. De som säger någonting annat ljuger och sitter förmodligen och smyglyssnar på den på sin bärbara mp3-spelara inne på toaletten så ofta de kan. Den är pop i dess renaste form, utan krusiduller. Raka enkla melodier, nästan enfaldiga, men alltid tilltalande. Texter som inte lindas in i smarta metaforer utan säger precis vad dem menar. När Orup sjunger jag vågar inte sova längre/hon ligger med min bäste vän betyder det just det. En skiva som efter 22 år fortfarande lever i all sin prakt.


Igår framfördes hela plattan på ett sen länge utsålt Debaser i Stockholm, från första till sista låten, komplett med bandet som Orup turnerade med när det begav sig. Vid den här typen av nostalgi-arrangemang brukar man vanligtvis hotta upp soundet, men inte här. Det lät precis som det gjorde 1988 med läckra synthesizer-stråkar och synthesizer-saxofoner. Aaaahhh. Det var som tusen kilo bomull för öronen.


Orup (skivan heter som artisten om något missat det) passar sig riktigt bra att spela från början till slut, från fartblinda introt Baby till smäktande allsångsballaden Från Djursholm till Danvikstull. Men toppar ändå på mitten med Karin Wistrand-duetten Stanna hos mig, där Orups duettpartner fick honom att leva upp lite extra. Annars var det bara ännu en dag på jobbet för huvudpersonen vilket märktes när man körde trötta nya singeln som jag (eller någon annan) kommer ihåg hur den lät eller vad den hette som extranummer. Tråkigt för den ganska entusiastiska publiken. "Det var ett jävla tajt band", hörde jag någon säga på vägen ut. Det brukar man alltid höra när konserten inte levde upp till förväntningarna och man desperat försöker hitta anledningar till att man betalade trehundra spänn ändå.

Med en fullblodsentertainer som Orup blev det en kul kväll, men inte mycket mer. Det här är inte konserten jag kommer berätta för barnbarnen om, jag kommer förmodligen glömt att jag var där redan imorgon. Att dricka öl och lyssna på sina favorit-låtar är rikigt kul, men det gör man ju varje vecka.


LIVSGLÄDJE-BAROMETERN: 69%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar