måndag 10 maj 2010

Videospel: Bamse (Gameboy, 1993)


Rune Andréasson månade väldigt mycket om varumärket Bamse och var alltid mycket noga med att karaktären bara skulle användas i behjärtansvärda sammanhang. 1993 måste Rune antingen ha ruckat lite på sina principer, varit skitfull eller så blev han blåst av några glada säljare på Nintendo. För Bamses äventyr till Gameboy går inte att försvara överhuvudtaget.


Egentligen var det aldrig Bamses äventyr. Spelet hette från början Baby T-Rex och hade varit en monumental flopp både försäljningsmässigt och spelmässigt. Ett första klassens skitspel. Men någon (som förmodligen uppfattade sig själv som ett geni) kom på idén att bara byta ut den gulliga dinosaurien som stod för huvudrollen i originalet till Bamse och helt plötsligt hade man ett spel som man kunde pracka på intet ont anande småbarnsföräldrar.

Det är inte mycket som stämmer med serie-tidningen Bamse här. Ingenting om man ska var mer exakt. Vargen har rövat bort Skalman till sitt dödsdömda(?) slott som han av någon outgrundlg anledning byggt upp under den tid då dinosauriena befolkade jorden. Vilken baktanke Vargen har med detta tilltag framkommer inte men vi får utgå från att det bara är för att han är så himla ond. Bamse tar i alla fall första bästa tidsmakin och följer efter.


Bamse blir hårt ansatt av urtidsdjuren men som tur är ligger det dunderhonungsburkar och skräpar lite här och var. Men Bamse verkar ha glömt att han blir skitstark när han äter honungen och använder istället burkarna till att hiva i plytet på de anstormande farorna. Utöver detta passar även Bamse på att åka skateboard, bowla och allt annat som vi inte förknippar med världens starkaste björn.


Spelkontrollen är provocerande dålig. Bamse rör sig om det vore såpa på marken och skulle han hamna i en backe kasar han lealöst ner för att plötsligt mötas av en vägg med taggar. Och även om man skulle lyckas få bukt med kontrollen är spelet riktigt jäkla svårt. Med tanke på målgruppen (småungar) kan jag tänka mig att spelet förstörde många julaftnar 1993 när kidsen upptäcker att klappen de önskat sig egentligen är ren sadism. Utöver detta vill jag tillägga att spelet är långtråkigt, upprepade och skitfult. Och ja, jag har pinat mig igenom hela bedrövlsen. För att du ska slippa göra det bifogar jag en bild på slutbossen här nedan.


När du väl räddat Skalman har han ändå sovit sig igenom hela äventyret och har alltså inte ens märkt att han varit bortrövad. Otacksamheten från Skalmans sida kan ha varit det som retade upp mig mest av allt.


Bifogar även en liten recension från dåvarande Nintendo-magasinet. Tidningen gavs ut i samband med Nintendo själva vilket alltid gjorde mig lite misstänksam till hur pass ärliga omdömena var. Bamse kunde dock inte ens de med att hylla, även om jag tycker att de är lite i snällaste laget. Tobias, som ger den genrösa trean i betyg, är Tobias Bjarenby som nu är chefredaktör för utmärkta Level och med andra ord en av Sveriges mest betydelsefulla spelskribenter.


Och här kommer då ett fröjdigt klipp från spelet. Det bör tilläggas att den som spelat verkar ha spelat spelet ganska mycket för så här lätt rör man sig inte i världen som vanlig dödlig.



LIVSGLÄDJE-BAROMETERN: 3%

6 kommentarer:

  1. Nä, jag förstår inte vad alla menar med att detta ska vara ett dåligt spel. Det är nog ett av de bästa spel jag spelat till Gameboy, vet inte hur många timmar jag har lagt ner på det och jag kan inte säga att det är svårt heller precis...

    SvaraRadera
  2. Tycker inte heller att det är dåligt. Visst fan är styrningen lite sladdrig, men inte till den grad att man inte kan hoppa till en plattform. Styrningen påminner faktist om Kid Icarus till NES, och själv tycker jag att den bidrar till spelupplevelsen. Det är sånn där styrning där man helt enkelt inte får pressa för mycket åt hållet man hoppar.

    Sen att allt är ett enda stort sprite-utbyte är en annan sak. 1 jävla game boy spel släpps som Sverige-exclusivt och de kan inte ens uppfinna något nytt?

    Patetiskt Rune, patetiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spritebyte av spelet "We're back! - A dinosaur's story".

      Radera
  3. Vad en spelrecensent tycker är dåligt kanske en vanlig spelare tycker är bra. Recensenters uppgift är ju att kritiskt granska ett spel med tanke på grafik, ljud, spelglädje m.m. jämfört med andra spel på marknaden. En vanlig spelare bryr sig kanske inte så mycket om detta. Jag hade själv spelet och tyckte precis som föregående postare att spelet var bra, kanske för att jag inte var en spelrecensent som jämförde det med andra spel. Men det förblir en gåta hur Rune tänkte när han släppte Bamselicensen till Beam Software.

    SvaraRadera
  4. Spelet är asdåligt. Punkt. Ingen som helst kontroll i jämförelse med t.ex. Mario och andra mer välpolerade plattformspel. Ett sådant spel man måste lära sig banorna utantill genom upprepat nötande.

    SvaraRadera
  5. Tack för redogörelsen om detta enligt min mening utmärkta spel. Bor man i Skåne och vill grotta ner sig i hur det kom sig att Rune gick med på detta kanske det finns något i hans privata arkiv som utgör en del av Bamseförlagets arkiv som förvaras hos Svenskt Seriearkiv i Malmö.

    SvaraRadera