fredag 14 maj 2010

Idolbild: Noah Hathaway


Till skillnad från alla andra i min generation gillar jag inte filmatiseringen av Den oändliga historien. Det kan bero på att jag inte såg den som ung och inte har det patetiska och helt distanlösa nostalgiska kärlek till den (men som jag har till mycket annat så som Pellefant och tuggummit Shake.) Det kan också bero på att det faktiskt är en kass film. Förmodligen kombinationen.

Men lika mycket som jag ogillar filmen älskar jag den här bilden. Det kan måhända vara motsägelsefullt men man kan väl inte styra sina känslor. Allt från den målade kulissen och papier mache-berget till dvärgens pajjiga make up och teleskopet som produktions-designern verkar ha byggt av en medeltida skottkärra och sin sons kemi-set får mig att bli alldeles varm inombords. En ren och skär lektion i kitsch. (Och om ni undrar varför jag då inte gillar filmen som fullkomligen dränker sig själv i kitsch så kan faktiskt till och med jag få för mycket. Och ett sopigt manus är alltid ett sopigt manus.)

Och mitt i allt detta sitter en ren pojk stylad som om han vore Vargtass son. Noah Hathaway eller Atreyu som alla (som inte förtår skillnaden mellan film och verklighet) kallade honom. Om åttiotalets småflickor hade hunnit lära sig vad sex var, var det förmodligen det de vill ha med honom. Nu ville de nog bara ha honom hemma hos sig och på sin höjd känna på hans pråliga new-age-smycke.

Noah Hathaways karriär dök som en sten efter filmen. Förmodligen i samma stund som hans lena, oskuldsfulla pojk-look övergick till den något mindre attraktiva finniga, pubertets-stylen. Noah har istället ägnat de senaste åren åt motorcyklar och kampsport, men verkar göra en comeback i filmsvängen som röstskådespelare i zombie-filmen med det kittlande namnet, Mondo Holocausto!.

Hoppas ni inte blir rädda med så här ser han ut nu:


P.S. Det här inlägget blev lite som en gammal skoluppsats. Rörigt, osammanhängande, informationslöst och med personliga värderingar skrivna som fakta. Men många flickor skrev nog just den typen av skol-projekt om Noah när det begav sig så på sitt sätt är den här texten en hyllning till er. D.S.

LIVSGLÄDJE-BAROMETERN: 77%

1 kommentar:

  1. Jag tycker han är jättesnygg på den bilden var han är vuxen hehe...med goatie...

    SvaraRadera