onsdag 5 maj 2010

Ny CD: Familjen - Mänskligheten (2010)


I min värld är en rimlig helgutflykt att åka två timmar i en kvav bil till Ginzas lagerbutik i Fåglum. En skitdålig idé egentligen, eftersom butiken endast består av ett bord med Ginza-kataloger och expedit som förmodligen skolkade från charm-kunskapen i skolan . Faktum är att man får en bredare koll på sortimentet hemma vid datorn och för den delen billigare fraktkostnad. Men när jag fann mig i denna butik våren 2007 kände jag ändå pressen att köpa något; vad som helst. "Nu när vi ändå har åkt hit!" Valet gick helt ologiskt på Familjens nysläppta debutalbum som hade fått ljum kritik och från vilken jag endast hört brottstycken "live" i MTV:s pajjiga men välmenande morgonsatsning Mycket mer än müsli. Ett förhastat beslut som visade sig vara en lyckträff. Albumet var ett svenskt mästerverk, vilket också allmänheten (och senare recensenterna) blev varse ett halvår senare när Det snurrar i min skalle blev ett youtube-fenomen och Familjen skördade stora framgångar som live-akt men en Kent-turné som kronan på verket.

När nu nya plattan släpps är det med andra förväntningar jag tar mig an den. Ja, inte bara jag; utan hela mediasvängen förväntar sig storverk den här gången. Men man behöver inte vara orolig. Inte det minsta. Mänskligheten är samma sak som föregångaren; lika svängig, lika bullrig och samma hittiga pop-melodier. Socker och Mitt bästa är samma fina partaja-fram-till-högtalarna-sprängs-och-sen-några timmar-till-techno som blev Familjens kännetecken för tre år sen.

Bland de få nyheterna hittar vi semi-medlemmen Ninsun Polis sköna soul-doftande röst. Ett perfekt komplement till Johan T Karlssons brötiga skånska, som för tankarna till gammal gedigen pop-house som Black Box och S'Express. Johan T. Karlsson sjunger framför allt mer och bättre på Mänskligheten. Texterna är vässade till att med minsta möjliga ord beskriva de mest fundamentala känslorna. Framför allt märks det i epsika dunka-dunka-balladen Man ser det från månen som får ses som skivans bästa spår.


Men det här är ingen skiva man ska eller kan analysera. Det är en skiva man ska känna; i benen. När man dansar. Det borde vara olagligt att äga den om man inte ska dansa till den. Kan inte FRA starta en dans-avdelning också?

Skivan släpps på CD idag. Så ta bussen till Åhléns, dra till skiv-avdelningen och skaffa ett eget ex, stoppa den in i din bärbara Walkman och låt den bli ditt soundtrack i vårsolen!

LIVDGLÄDJE-BAROMETERN: 88%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar